مقدمه

اگر بخواهید تاثیر بهینه سازی پروفایل اینستاگرام را بدانید به شما می گوییم که امروزه شبکه‌های اجتماعی نقش بسزایی در بازاریابی و ارتباط با مشتریان ایفا می‌کنند. اینستاگرام با بیش از 500 میلیون کاربر فعال روزانه، یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین شبکه‌های اجتماعی در سراسر جهان است. با توجه به اینکه بیش از 80 درصد حساب‌های کاربری اینستاگرام، حساب‌های تجاری هستند، اهمیت حضور در این شبکه اجتماعی برای کسب و کارها انکارناپذیر است.

یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت در اینستاگرام، داشتن یک پروفایل بهینه و جذاب است. پروفایل اینستاگرام همچون ویترینی برای معرفی برند و جلب مخاطب است. بنابراین، توجه به نکاتی همچون انتخاب نام کاربری و نام تجاری مناسب، عکس پروفایل جذاب، بیوگرافی آموزنده، قرار دادن لینک و …، بسیار حائز اهمیت است.

در ادامه، به بررسی نکات کلیدی بهینه‌سازی پروفایل اینستاگرام می‌پردازیم.

بهینه سازی پروفایل اینستاگرام

1. بهینه سازی پروفایل اینستاگرام: پروفایل عمومی (نه خصوصی)

بهتر است پروفایل اینستاگرامی که برای اهداف تجاری ایجاد می‌شود، عمومی تنظیم شود.

پروفایل عمومی به این معناست که همه کاربران اینستاگرام می‌توانند پست‌های شما را ببینند. این برای شرکت‌ها مطلوب است تا بتوانند محصولات و خدمات خود را به بیشترین تعداد مخاطب عرضه کنند.

در مقابل، پروفایل خصوصی محدودیت‌هایی ایجاد می‌کند و مانع از دیده شدن توسط همگان می‌شود.

بنابراین برای بهترین پروفایل پیشنهادی پروفایل‌های تجاری است. حتما گزینه “حساب خصوصی” غیرفعال باشد تا همه بتوانند آن را دنبال کنند.

پروفایل اینستاگرام
پروفایل اینستاگرام

2. بهینه سازی پروفایل اینستاگرام: نام کاربری قابل شناسایی و جستجو

با اطمینان از اینکه نام کاربری شما قابل تشخیص است و به راحتی قابل جستجو است، مانند نام کسب و کارتان، حساب کاربری خود را شروع کنید. اگر نام کسب و کار شما قبلاً به عنوان یک نام کاربری در نظر گرفته شده است، سعی کنید نام کسب و کار خود را به عنوان اولین قسمت از نام کاربری خود نگه دارید تا افرادی که کسب و کار شما را جستجو می کنند بیشتر با حساب شما روبرو شوند.

برای ویرایش نام کاربری خود: به صفحه پروفایل خود بروید و روی دکمه “Edit Profile” در سمت راست عکس پروفایل خود کلیک کنید.

در مرحله بعد روی متن یا فضای سمت راست آیکون شخص کلیک کنید و نام کاربری مورد نظر خود را وارد کنید.

3. بهینه سازی پروفایل اینستاگرام: نام تجاری قابل جستجو

در پروفایل اینستاگرام، بهتر است نام کامل کسب و کار نیز درج شود تا به راحتی در نتایج جستجو نمایان شود. نام کسب و کار در قسمتی که زیر عکس پروفایل و نام کاربری قرار می‌گیرد، نشان داده می‌شود.

برای ویرایش آن، کافیست روی دکمه “ویرایش پروفایل” کلیک کرده و سپس روی فضای مربوط به نام کسب و کار، نام دلخواه را وارد نمایید.

با این کار، هنگامی که کاربران نام کسب و کار شما را در اینستاگرام جستجو می‌کنند، پروفایل با احتمال بیشتری نمایش داده خواهد شد.

4. بهینه سازی پروفایل اینستاگرام: یک عکس پروفایل اینستاگرام با نام تجاری

عکس پروفایل شما یکی از اولین چیزهایی است که افراد هنگام بازدید از پروفایل اینستاگرام شما می بینند، زیرا به طور برجسته در گوشه سمت راست بالای صفحه نمایش داده می شود. این باید چیزی باشد که به راحتی قابل تشخیص باشد. چیزی که در مارکت دیگر شبکه های اجتماعی شما وجود دارد.

برای اکثر شرکت ها، این لوگوی شرکت شما خواهد بود.

حالا توجه کنید که عکس پروفایل یک دایره است. این انتخاب ما نیست. اینستاگرام هنگام آپلود، عکس پروفایل شما را در یک دایره (قطر 110 پیکسل) برش می دهد.

لازم نیست خودتان تصویر دایره را بسازید. در واقع، از آنجایی که باید عکس خود را به صورت دایره ای در برنامه برش دهید، در حالت ایده آل می خواهید یک عکس مربعی با لوگوی خود در مرکز آپلود کنید، طوری که گوشه های عکس بدون نیاز به برش داده شود.

برای مرجع، به خاطر داشته باشید که حداقل اندازه بهترین عکس پروفایل برای اینستاگرام 110 در 110 پیکسل است – یک مربع کامل. خیلی از این حداقل منحرف نشوید. ماندن در ابعاد زیر 200×200 توصیه می شود تا کاربران هنگام بازدید از صفحه پروفایل شما عکسی تار یا کشیده را نبینند.

می‌توانید آن دایره را به اطراف بچرخانید یا آن را بزرگ‌نمایی کرده تا آن‌طور که دوست دارید برش داده شود.

برای افزودن یا تغییر عکس پروفایل: به صفحه پروفایل خود بروید و روی «ویرایش پروفایل» کلیک کنید. سپس روی «ویرایش» در بالا سمت راست ضربه بزنید. (اگر عکسی از پروفایل فعلی شما داشته باشید، زیر عکس پروفایل فعلی شما ظاهر می شود.) از آنجا، می توانید یک عکس را از فیس بوک یا توییتر وارد کنید، یا یکی از کتابخانه خود را انتخاب کنید.

همچنین روندهای فصلی را که در طول سال اتفاق می‌افتند در نظر بگیرید و از تغییر موقت تصویر پروفایل خود برای احترام به یک تم ماهانه نترسید. مثلاً می توانید لوگوی خود را مناسب با موضوعات مهم و رویدادهای تاثیر گذار از نظر مخاطبانتان تغییر دهید.

بهینه سازی پروفایل اینستاگرام
بهینه سازی پروفایل اینستاگرام

5. بهینه سازی پروفایل اینستاگرام: لذت بخش، عملی، بیوگرافی آموزنده

بیوگرافی یا همان توضیحات پروفایل اینستاگرام، فرصت مناسبی برای معرفی کسب و کار به مخاطبان فراهم می‌کند.

در حداکثر 150 کاراکتر، باید اطلاعاتی درباره فعالیت‌ها، محصولات یا خدمات ارائه شود و دلیل اصلی برای دنبال کردن حساب بیان گردد. همچنین استفاده از جملاتی شخصی‌تر، می‌تواند ارتباط بهتری با مخاطبان برقرار کند.

در کل، بیوگرافی باید ترکیبی از معرفی کسب و کار و جلب توجه مخاطب با استفاده از عبارات جذاب باشد تا بهترین تاثیر را داشته باشد.

6. بهینه سازی پروفایل اینستاگرام: پیوند قابل ردیابی در بیو شما

یکی از بزرگترین ناامیدی‌هایی که مردم از اینستاگرام دارند – به‌ویژه کسب‌وکارها – این است که دقیقاً یک پلتفرم عالی برای هدایت ترافیک از برنامه به یک وب‌سایت، صفحه توییتر یا جای دیگر نیست. دلیلش این است که URL های قابل کلیک در هیچ جایی به جز کادر “وب سایت” در بیو شما مجاز نیستند.

به همین دلیل است که می‌خواهید پیوندی به کادر «وب‌سایت» در بیو اینستاگرام کسب‌وکارتان اضافه کنید. این باعث می‌شود افراد به راحتی از اینستاگرام به وب‌سایت، وبلاگ یا یک کمپین خاص بروند.

با به‌روزرسانی مکرر آن URL برای اشاره به آخرین محتوای وبلاگ، ویدیوی YouTube، محصول یا پیشنهاد، کاربران را جذب کنید. به عنوان مثال، آیا در حال برگزاری یک مسابقه هستید یا می خواهید مشترکان وبلاگ خود را افزایش دهید؟ فقط لینک را تغییر دهید و سپس عکسی ارسال کنید که لینک جدید را در کپشن آن ذکر کند.

برای تغییر پیوند در بیو: به صفحه پروفایل خود بروید و روی “ویرایش پروفایل” کلیک کنید. سپس، به سادگی URL مورد نظر خود را در کادر URL وارد کنید.

می توانید URL صفحه پروفایل خود را هر چند وقت یکبار که مایلید تغییر دهید.

توجه: قبلاً خوانده بودم که لینک های کوتاه شده اغلب توسط اینستاگرام مسدود می شوند، اما این نکته اشتباه است. در واقع، توصیه می‌کنیم از لینک‌های کوتاه‌شده‌ای استفاده کنید که شامل کدهای رهگیری UTM است تا بتوانید ببینید چه مقدار از ترافیک شما از صفحه اینستاگرام شما آمده است. (در اینجا نحوه ایجاد کدهای UTM برای ردیابی URL های خود را بیاموزید.)

هنگامی که URL را تغییر دادید، به سادگی یک عکس مرتبط با URL را با عنوانی منتشر کنید که به پیوند موجود در بیو شما اشاره دارد.

7. بهینه سازی پروفایل اینستاگرام: اعلان ها را فعال کنید

در تنظیمات «گزینه‌ها» خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید اعلان‌ها فعال هستند تا بتوانید ببینید که افراد چه زمانی عکس‌های شما را به اشتراک می‌گذارند یا روی آنها نظر می‌دهند. این به شما امکان می‌دهد سریع‌تر و آسان‌تر با آن‌ها ارتباط برقرار کنید، درست مانند بسیاری از شرکت‌ها در توییتر.

برای فعال کردن اعلان‌ها: به «Options» و سپس «Push Notification Settings» بروید.

“از From Everyone” را برای هر دسته انتخاب کنید. (به جز شاید «Friends on Instagram» که به طور خودکار درخواست دوستی را برای دوستان فیس بوک شما که اینستاگرام نیز دارند ارسال می کند، و «Instagram Direct Requests» که عکس های ارسال شده از حساب های شخصی را می پذیرد. این ممکن است کمی باعث رفتار اسپم گونه شود.)

بهینه سازی عکس پروفایل
بهینه سازی عکس پروفایل

8. بهینه سازی پروفایل اینستاگرام: عکس های با کیفیت بالا

محتوای باکیفیت از عوامل کلیدی موفقیت در اینستاگرام است. هنگامی که کاربران از پروفایل شما بازدید می‌کنند، ابتدا عکس‌ها و ویدیوهای پست شده را بررسی می‌کنند. پست‌هایی با عکس‌ها و ویدیوهای باکیفیت و جذاب، باعث جلب توجه بیشتر کاربران و دنبال کردن شما خواهد شد.

در مقابل، محتوای بی‌کیفیت می‌تواند باعث دلسردی کاربران و عدم تمایل آنها به دنبال کردن شما شود. پس سعی کنید همیشه محتوای باکیفیت و جذابی را در اینستاگرام منتشر نمایید تا مخاطبان بیشتری را جذب کنید. بنابراین، همیشه به عکس‌های اینستاگرام خود اینگونه فکر کنید:

اگر چیز زیبایی برای پست کردن ندارید، اصلاً چیزی پست نکنید.

مواد لازم برای یک عکس زیبا در اینستاگرام سه چیز است:

  • یک موضوع جالب و مرتبط
  • یک عکس با کادربندی خوب و خوب گرفته شده
  • یک ویرایش قوی

نتیجه گیری کندو پنل

برای نتیجه گیری در مورد بهینه سازی پروفایل اینستاگرام ما مواردی بیان کردیم که در ادامه به اختصار توضیح داده می شود. با توجه به مطالب ارائه شده در این مقاله، می‌توان نتیجه گرفت:

  • ایجاد یک پروفایل اینستاگرام مناسب برای کسب و کارها بسیار حائز اهمیت است و می‌تواند به شناساندن برند و جذب مشتری کمک شایانی کند.
  • پروفایل باید عمومی، دارای نام کاربری و نام تجاری قابل شناسایی، عکس پروفایل مناسب و بیوگرافی جذاب باشد.
  • قرار دادن لینک در بیوگرافی و به‌روزرسانی آن، امکان هدایت ترافیک به سایت را فراهم می‌کند.
  • کیفیت بالای محتوای گرافیکی پست شده از اهمیت زیادی برخوردار است.
  • بهینه‌سازی پروفایل اینستاگرام، گام مهمی در موفقیت استراتژی بازاریابی رسانه‌های اجتماعی محسوب می‌شود.